ВІЙСЬКОВА

АКАДЕМІЯ

(м. Одеса)

Навчальні дисципліни

Кафедра ВЛ зосереджується на чотирьох напрямках діяльності, які формують лідерські компетентності:

  •  психологічний трек
  • історичний трек
  • правовий трек
  • лідерський трек

Психологічний трек

Психологічний трек поєднує наступні дисципліни: «Війскова педагогіка та психологія», «Морально-психологічне забезпечення», «Психологічна підготовка» надаючи курсантам базові знання з психології особистості в умовах військової служби.
Кожна людина індивідуальна, разом з тим вона інтегрована в групові відносини, які теж мають свої закономірності розвитку та особливості взаємодії в групі – знання цього дає змогу командиру діяти раціонально та забезпечує виконання поставлених завдань.
Чому саме психологія?
Психологія дає змогу:
зрозуміти та передбачити процеси, що впливають на ефективність діяльності людини у військовому середовищі;
аналізувати як власну поведінку, так і поведінку підлеглих, вміти керувати своїми емоціями, діями, почуттями;
керувати соціально-психологічними процесами в підрозділі (оптимально розподіляти соціальні та професійні ролі в групі, впливати на процеси згуртованості підрозділу, розуміти психологічні механізми прийняття управлінського рішення).

ОГЛЯД ПСИХОЛОГІЧНОГО ТРЕКУ
Навчальна дисциплінаКількість кредитів (годин)Форма  підсумкового контролю
Військовапедагогіка та психологія2 (60)Залік
Морально-психологічне забезпечення підготовки та застосування ЗС України2 (60)Залік
Психологічна підготовка1 (30)Залік

Загальна мета навчальних дисципліни:

  • підготовка офіцера-лідера тактичного рівня, який здатний:
  •  організовувати та здійснювати психологічну підготовку, процес навчання, виховання та розвитку військовослужбовців і військових підрозділів.
  •  забезпечувати ефективний вплив на свідомість і психіку, морально-психологічний стан особового складу для виконання ним завдань за будь-яких умов обстановки.

Очікувані результати:

  • оперує основними поняттями організації морально-психологічного забезпечення у військовому підрозділі, спроможний здійснювати духовну, моральну, ідеологічну налаштованість та психологічну здатність особового складу виконувати завдання за призначенням.
  • володіє прийомами та способами емоційно-вольової саморегуляції, навиками виживання та поводження в складних умовах .
  • розуміє соціально-психологічні явища у військовому підрозділі, вміє контролювати стан військової дисципліни, здійснювати морально-психологічне забезпечення і мотивувати особовий склад під час виконання завдань за призначенням.
  • володіє навичками формування, підтримання та відновлення морально-психологічного стану підрозділу.
  • визначає основні напрями роботи щодо захисту особового складу від негативного інформаційно-психологічного впливу.
  • вміє надавати першу психологічну допомогу (самодопомогу) та навчати цьому особовий склад підрозділу
  • розрізняє види, форми і методи психологічної підготовки, знає порядок організації її і проведення.
  • розв’язує психологічні, військово-педагогічні завдання щодо підготовки та проведення занять з предметів бойової підготовки з урахуванням психології особистості військовослужбовця та військового підрозділу

Історичний трек

Історичний трек поєднує наступні дисципліни: «Історія України та української літератури» та «Історія війн та військового мистецтва (у тому числі воєнна історія України)»

Чому саме історія?

Широкі історичні знання є ключовими для розвитку поінформованих громадян в тому числі офіцерів-лідерів. Це допомагає курсантам позиціюнувати свою службу майбутніх офіцерів Збройних сил в контексті історії України глибоко досліджуючи минуле української нації, щоб отримати історичне розуміння ролі України у глобальному контексті та вивчаючи військову істрію, опановувати мінливий характер війн та військової професії дізнаючись, як зміни вплинули на суспільства, культури та ідеології. Крім того, ці знання забезпечують культурну та історичну грамотність, необхідну офіцерам для ефективної служби, особливо зараз у випадку боротьби з російськими окупантами, де перемога залежить від досягнення легітимності в очах корінного населення. Офіцери, які цінують історію, визнають, що кожна ситуація історично унікальна. Вони розуміють, що історія цінна не в тому, щоб віщувати відповіді про майбутнє, а в тому, що вона ставить правильні запитання. Історія є засобом постановки людської діяльності та ідей у ​​контекст, уникнення хибних аналогій, надання відчуття масштабу, оцінки моральних наслідків, передбачення ненавмисних наслідків і судження про здійсненність і придатність можливих напрямків дій. Консультації з історії з цих питань допомагають офіцерам знайти продумані, відповідні та гуманні рішення проблем, з якими вони зіткнуться у своїй кар’єрі.

ОГЛЯД ІСТОРИЧНОГО ТРЕКУ
Навчальна дисциплінаКількість кредитів (годин)Форма  підсумкового контролю
Історія України та української культури3 (90)Залік

 Загальна мета навчальної дисципліни:

формування системного уявлення курсантів (студентів, слухачів) про провідні, визначальні тенденції розвитку української історії та української культури, що має сприяти їх кращій орієнтації в умовах сучасного суспільного буття.

Очікувані результати навчання:

  • аналізувати, узагальнювати і критично оцінювати історичні факти та діяльність осіб;
  • оцінювати події та діяльність людей в історичному процесі з позиції загальнолюдських цінностей;
  • орієнтуватись у науковій періодизації історії України;
  • вміти самостійно добувати історичну інформацію за темою, працювати з першоджерелами, літературою;
  • аналізувати та визначати місце української культури в європейській та світовій системі культурних цінностей;
  • на основі історичних фактів об’єктивно оцінювати сучасну суспільно-політичну ситуацію в Україні та її регіонах, форми збройних конфліктів, аргументовано відстоювати власні погляди на ту чи іншу проблему з позиції української державності.

Правовий трек

Правовий трек поєднує наступні дисципліни: «Основи військового законодавства в т.ч. МГП» для курсантів набору 2023, 2024 року та «Правознавство (у т.ч. основи військового законодавства та міжнародне гуманітарне право)» для курсантів набору 2021, 2022 року.

Чому саме право?

За своєю природою вивчення права спирається на історичні та культурні перспективи, вимагає усвідомлення та вирішення морально-етичних питань, демонструє потребу в чіткій і стислій комунікації та веде до кращого розуміння того, як люди, організації та суспільства переслідують цілі. Кафедра ВЛ на цьому треку прагне виховувати та надихати курсантів бути лідерами характеру, які критично мислять, творчо вирішують проблеми, ефективно комунікують, а також творити когорту спритних людей, які вмітимуть розмежовувати відмінності між прийняттям правильного рішення та прийняттям рішення правильно у швидко мінливому та часто неоднозначному сьогоденні.

ОГЛЯД ПРАВОВОГО ТРЕКУ
Навчальна дисциплінаКількість кредитів (годин)Форма  підсумкового контролю
Правознавство (в т.ч. ОВЗ та МГП)2,5 (75)Залік (диференційований)
Основи військового законодавства в т.ч. МГП1 (30)Залік (диференційований)

Загальна мета навчальної дисципліни:
вивчення правових аспектів забезпечення діяльності в Збройних Силах України відповідно до законів України, військових статутів, положень та інших нормативно-правових актів України, в тому числі міжнародних договорів, згоду на обов’язковість яких прийнято Україною.
Вивчення дисципліни спрямоване на підготовку офіцера-лідера, який орієнтується у військовому законодавстві, володітиме необхідними знаннями, вміннями та навичками на зміцнення правових, демократичних засад, забезпечення верховенства права, на неухильне додержання законності в діяльності Збройних Сил України, здатний правильно динамічно застосовувати набуті знання в своїй практичній роботі щодо забезпечення законності в діяльності військової частини, військового навчального закладу, установи та організації Збройних Сил України.
Результати навчання курсантів (знають):
порядок проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України;
основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей;
порядок застосування дисциплінарної влади командира в частині заохочення особового складу та накладення стягнень, в тому числі порядок притягнення до певного виду юридичної відповідальності (дисциплінарної, адміністративної, матеріальної, цивільно-правової та кримінальної);
порядок проведення службового розслідування в Збройних Силах України;
основні завдання міжнародного гуманітарного права, а також відповідальність держави і окремих осіб за порушення його норм.
Результати навчання курсантів (вміють):
реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства,
застосовувати знання у практичних ситуаціях (під час призначення та проведення службового розслідування зі складанням всіх необхідних документів; складати протокол про військове адміністративне правопорушення;
приймати обґрунтовані рішення під час заохочення особового складу та накладення стягнень, зокрема під час притягнення порушників військової дисципліни в підрозділі до дисциплінарної, адміністративної, матеріальної, цивільно-правової та кримінальної відповідальності;
керувати підрозділом під час виконання навчальних, спеціальних чи бойових завдань з дотриманням норм міжнародного гуманітарного права.

Лідерський трек

Лідерський трек поєднує наступні дисципліни: «Основи військового лідерства» та «Розвиток лідерства офіцера»

Чому саме лідерство?
Офіцерам довірено найцінніший ресурс України – синів і доньок України. Ця особлива довіра та впевненість вимагають від кожного випускника Військової академії демонстрації лідерських якостей за будь-яких обставин. Український народ очікує, що всі випускники академії будуть робити правильні речі, у потрібний час і з правильної причини. Лідери підвищують довіру, створюють згуртовані команди, піклуються про солдатів і виконують разом місію. Характер у поєднанні з компетентністю та відданістю дає змогу кожному випускнику служити надійним та ефективним військовим професіоналом, готовим все життя служити армії та українському народові. Колектив кафедри ВЛ, надаючи складний повсякденний та бойовий досвід, прищеплюючи нові знання, які розширюють розуміння лідерів сучасності, людської та організаційної поведінки, а також сприяючи значному коучингу, наставництву та рефлексії забезпечує оптимальний розвиток лідера, надихає та заохочує курсантів взяти на себе відповідальність за власний розвиток і проактивно крокувати сходинками свого ратного життя ефективно досягаючи поставлених цілей.

ОГЛЯД ЛІДЕРСЬКОГО ТРЕКУ
Навчальна дисциплінаКількість кредитів (годин)Форма  підсумкового контролю
Основи військового лідерства (ОВЛ) 2 (60)Залік

Загальна мета навчальної дисципліни:
надання базових концептуальних знань щодо теорії та практики військового лідерства, формування у курсантів (слухачів) лідерських компетентностей та навичок ефективної взаємодії у військових організаційних структурах.
Результати навчання курсантів (знають):

  • сутність професійної діяльності офіцера;
  • поняття і категорії військового лідерства;
  • основні положення Доктрини військового лідерства;
  • спільні ознаки та відмінності між управлінням та лідерством;
  • рівні військового лідерства та їх прояви у діяльності офіцера;
  • сутність місії, мети та завдань військового лідера;
  • цінності та принципи лідерства;
  • ключові поняття та структуру етосу Воїна;
  • кодекс козацької честі; офіцерів УНР, УПА, сучасного офіцера ЗС України;
  • основні вимоги до військового лідера;
  • профіль особистісних та професійних компетентностей військового лідера; підходи до оцінювання та розвитку військового лідера;
  • інструменти управління досвідом військового лідера.

Результати навчання курсантів (вміють):

  • застосовувати набуті знання у змодельованих ситуаціях, повсякденній та бойовій діяльності;
  • оцінювати моделі військового лідерства; визначати ознаки контрпродуктивного лідерства, впроваджувати цінності військового лідера;
  • розвивати когнітивні та вольові властивості військового лідера,
  • розвивати емоційний інтелект та комунікативну компетентність військового лідера;
  • формувати індивідуальну траєкторію розвитку та управління кар’єрою військового лідера;
  • управляти досвідом військового лідера.

Навчальна дисциплінаКількість кредитів (годин)Форма  підсумкового контролю
Розвиток лідерства офіцера (РЛО)1 (30)Залік

Загальна мета навчальної дисципліни:

  • розвиток навичок лідерського впливу на послідовників за допомогою інструментів різних стилів лідерства, надихаючої комунікації, створення безпечного, позитивного командного клімату, де кожен процвітає, досягаючи відчутних результатів, вирішення етичних дилем та викликів військового лідера для забезпечення виконання завдань під час проходження служби на посадах офіцерського складу тактичного рівня.
  • Результати навчання курсантів (знають):
  • особливості застосування стилів лідерства в залежності від ступеня готовності виконавця;
  • базовий алгоритм постановки завдання та правила ефективного контролю виконання завдання;
  • складові трансформаційного лідерства: бачення, індивідуальний підхід до мотивації, інтелектуальний виклик, харизма;
  • мету комунікації та ключові форми спілкування військового лідера;
  • формулу створення та підтримки довіри;
  • 7 складових боєздатної команди та 5 вад, що руйнують команду зсередини;
  • 5 кроків вирішення етичних дилем.


Результати навчання курсантів (вміють):

  • проводити самооцінку (аналізувати власні дії) з точки зору прояву поведінки (позиції) управлінця та лідера;
  • визначати рівень ситуаційної готовності виконавця до завдання та обирати оптимальний стиль лідерського впливу;
  • ставити завдання відповідно до алгоритму та з урахуванням рівня ситуаційної готовності виконавця;
  • формувати бачення з метою зміни ставлення до виконання завдання з урахуванням індивідуальних особливостей виконавця;
  • задавати запитання з метою розуміння мотивів виконавця;
  • формулювати ключові повідомлення лідерської промови;
  • проводити тренування команди;
  • формулювати моральні дилеми та знаходити їх рішення, прийнятне як з точки зору виконання наказу, так і з точки зору місії та цінностей військового лідера.